- 19 marca 2021
- Posted by: olga
- Category: Artykuły
Firmę w Polsce możesz otworzyć online w 5 dni. Jednak sytuacja wygląda inaczej, jeśli chodzi o likwidację. W Polsce istnieje procedura likwidacyjna, która jest wymagana do zakończenia działalności spółki. Procedura ta jest dość pracochłonna, zajmuje dużo czasu i wiąże się z określonymi kosztami finansowymi – są to koszty zapłaty notarialne, sądowe i inne. Istnieje kilka sposobów „zakończenia działalności” firmy w Polsce.
Opcje zamknięcia firmy
Sprzedaż firmy w Polsce
To dość powszechny sposób na pozbycie się przez właściciela polskiego przedsiębiorstwa odpowiedzialności za jego utrzymanie i administrację. Ale żeby to zrobić, trzeba znaleźć chętnych na zakup firmy.
Z reguły poszukiwane są firmy, które mają już licencję na określony rodzaj działalności i są zarejestrowanymi podatnikami VAT. A także firmy, które utworzyły obrót środkami na koncie w trakcie swojej działalności lub które mają określoną historię kredytową.
Niemniej jednak atrybuty te nie są typowe dla większości nieaktywnych firm. W zasadzie takie firmy mają tylko niezapłacone rachunki i faktury za obsługę „wirtualnego biura”. Dlatego przedsiębiorcy częściej skłaniają się do zakładania nowej firmy niż reanimacji niepracującej firmy.
Zawieszenie firmy w Polsce
Polskie ustawodawstwo przewiduje możliwość czasowego zawieszenia działalności firmy. W tym celu konieczne jest przygotowanie pakietu dokumentów, w skład którego wchodzi decyzja zarządu spółki o zawieszeniu działalności, wniosek oraz kilka formularzy rejestracyjnych. Działalność może zostać zawieszona na okres do 2 lat. Informacja o zawieszeniu działalności jest wpisywana do rejestru państwowego. W czasie takiego zawieszenia firma nie może prowadzić działalności i nie składa raportów. Firma może również nie płacić za usługi księgowe. Ta opcja jest uznawana za najbardziej optymalną dla utrzymania nieaktywnej firmy w Polsce i nie wymaga znacznych kosztów jej realizacji.
Bardziej szczegółowo omówimy ten temat w osobnym artykule.
Likwidacja przedsiębiorstwa w Polsce / spółki – omówimy to szczegółowo poniżej
Opcja niepożądana, ale występująca – „Zostaw wszystko tak, jak jest”
Wielu właścicieli firm po prostu przestaje prowadzić ewidencję, składa raporty i płaci za biuro. Należy jednak zaznaczyć, że taka linia postępowania może wiązać się z określonymi zagrożeniami dla liderów takich firm. Nieterminowo zapłacone kary, które zostaną nałożone na taką firmę mogą stwarzać właścicielom problemy przy przekraczaniu granic UE.
Likwidacja Spółki z o.o.
Doszliśmy więc do jedynej słusznej opcji – likwidacji firmy. Jeżeli zapadła decyzja o likwidacji spółki, wówczas proponujemy rozważyć główne etapy likwidacji krok po kroku:
- Podjęcie przez walne zgromadzenie decyzji o likwidacji. Decyzja ta musi być sformalizowana aktem notarialnym. Walne zgromadzenie wyznacza likwidatora spółki (głównie prezesa zarządu). Należy zaznaczyć, że w ciągu 15 dni od podjęcia decyzji o likwidacji należy sporządzić bilans likwidacyjny spółki do jego przedłożenia i zatwierdzenia przez walne zgromadzenie.
- Złożenie wniosku o rozpoczęcie likwidacji do KRS. Wniosek ten składa się w ciągu 7 dni od podjęcia decyzji o likwidacji. Jednocześnie naczelnik urzędu skarbowego jest informowany o postępowaniu likwidacyjnym.
- Złożenie obwieszczenia i opublikowanie ogłoszenia o rozwiązaniu spółki i rozpoczęciu likwidacji w specjalnym wydawnictwie – Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jest to konieczne, aby wierzyciele spółki mogli zgłaszać swoje wierzytelności. Termin zgłaszania wierzytelności wynosi 3 miesiące. Z reguły po tym przeprowadzane są wszystkie niezbędne procedury, takie jak spłata zobowiązań, sprzedaż majątku, windykacja należności itp.
- Sporządzenie protokołu likwidacyjnego. Walne zgromadzenie zatwierdza niniejsze sprawozdanie i zamyka postępowanie likwidacyjne, a także decyduje o miejscu sporządzenia sprawozdania.
- Po zatwierdzeniu protokołu likwidacyjnego, w ciągu 7 dni do KRS składa wniosek o wykluczenie spółki z rejestru. Na podstawie tego dokumentu rejestrator wprowadza stosowne informacje o likwidacji do KRS.
- Po wykreśleniu firmy z rejestru KRS należy złożyć dodatkowe dokumenty:
– zeznanie podatkowe ze sprawozdań finansowych do organu podatkowego
– wniosek do inspekcji podatkowej o wykreślenie zlikwidowanej spółki z rejestru podatników VAT, formularz -VAT-Z
– wypełnić deklarację NIP-2 w celu powiadomienia o zmianie statusu płatnika
– zawiadomić GUS o rozwiązaniu spółki.
Koszt likwidacji spółki z o.o. w Polsce
Jaka jest więc koszt całego procesu? Całkowity koszt likwidacji spółki z o.o. w Polsce wyniesie około 6 000 – 8 000 zł. Kwota ta będzie obejmowała wszystkie opłaty skarbowe, sądowe i notarialne, a także opłatę za obsługę prawną na całym etapie zamknięcia. Bardziej szczegółowe ceny znajdują się w poniższej tabeli:
Usługa | Koszt |
Koszt uchwały zgromadzenia założycieli o likwidacji (akt notarialny) | 750 PLN + koszt sprawozdań |
Złożenie wniosku do KRS o rozpoczęcie likwidacji | 250 PLN |
Złożenie zawiadomienia do Monitora Sądowego i Gospodarczego o rozpoczęciu likwidacji | 100 PLN |
Powiadomienie dla wierzycieli (w zależności od liczby znaków) | Od 500 PLN |
Złożenie wniosku do KRS o wykreślenie przedsiębiorstwa z rejestru | 300 PLN |
Złożenie zawiadomienia do Monitora Sądowego i Gospodarczego o zakończeniu likwidacji | 100 PLN |
Wsparcie prawne (na wszystkich etapach likwidacji) | od 4 000 PLN |
Wsparcie księgowe (na całym etapie likwidacji) | od 2 000 PLN |
Konieczne jest również uwzględnienie kosztów rachunkowości, w szczególności sporządzenia bilansu likwidacji i sprawozdania finansowego likwidacji. Możesz to zrobić samodzielnie lub skorzystać z usług organizacji zewnętrznej.
Jak już zrozumiałeś, cały proces jest dość pracochłonny i czasochłonny, ale umożliwia właścicielom firm prowadzenie działalności bez łamania prawa.
WAŻNE! Musisz wiedzieć, że nawet spółka, która jeszcze nie rozpoczęła działalności i nie ma żadnych zobowiązań, może zostać wykreślona z rejestru dopiero po przejściu przez procedurę likwidacji.
Jeśli zdecydujesz się zakończyć działalność w Polsce i zamknąć firmę, zawsze możesz skorzystać z usług naszej firmy w tej sprawie. A jeśli masz jakieś pytania, zawsze możesz do nas napisać na adres office@progressholding.pl, a my podzielimy się z Tobą wszystkimi potrzebnymi informacjami.