PRS – nowy system aktualizacji i archiwizacji danych w KRS

1 lipca 2021 r. uruchomiono w Polsce PRS (Portal Rejestrów Sądowych) – system informatyczny Ministerstwa Sprawiedliwości służący obywatelom do obsługi rejestrów sądowych.

PRS to szybki dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Korzystając z portalu, możesz uniknąć niekończących się kolejek do składania dokumentów w sądach rejestrowych, co również skróci czas rejestracji firmy.

Oferowane przez PRS rozwiązania pozwalają na sprawną rejestrację osób prawnych w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz dokonywanie zmian w danych firmy. Nie musisz już sprawdzać papierowego formularza i dołączać do niego całych załączników. Każdy, kto choć raz wypełnił klasyczny formularz, wie, że bardzo łatwo popełnić błąd i zaznaczyć pole, którego nie trzeba zaznaczać. Zdarzały się sytuacje, że KRS odrzucił wniosek, ponieważ wnioskodawca załączył zbyt wiele dokumentów. Teraz nie będzie można wysłać formularza bez wypełnienia wymaganych pól. Dlatego rozpatrzenie sprawy w KRS powinno być znacznie łatwiejsze, a co najważniejsze – szybsze.

WAŻNE! Wprowadzenie nowego systemu oznacza, że ​​dotychczasowa możliwość dokonania wpisu do ewidencji za pomocą urzędowego formularza wypełnionego ręcznie i na papierze zostanie wyłączona i nie będziemy mogli już wysyłać tych formularzy wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji Krajowego Rejestru Sądowego.

 

Kto powinien zarejestrować się w PRS

Wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorczą muszą być zarejestrowani.

W przypadku innych organizacji, takich jak stowarzyszenia lub fundacje, które nie prowadzą działalności gospodarczej, PRS jest opcjonalny.

PRS - nowy system aktualizacji i archiwizacji danych w KRS

Jak działa PRS

Aby rozpocząć pracę w tym systemie, musisz założyć profil. Jest to typowa forma rejestracji nowego użytkownika w portalu internetowym za pomocą loginu i hasła. Po zarejestrowaniu wybieramy potrzebną nam opcję – na przykład rejestrację osoby prawnej lub rejestrację i utworzenie wniosku o zmianę danych osoby prawnej itp.

Wypełniając dowolny wniosek, możemy powiedzieć, że portal „prowadzi użytkownika za rękę” przez proces tworzenia danego dokumentu. Po prawej stronie zobaczysz zakładki, które zostały już wypełnione oraz te, które trzeba jeszcze uzupełnić- w przypadku, gdy zapomnimy czegoś zaznaczyć, złożenie wniosku będzie niemożliwe. Trzeba być uważnym w kwestii załączników do wniosku, o ich braku portal nie przypomni.

Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól przejdź do podpisu – można to zrobić np. poprzez profil zaufany. Następnie dokonuje się płatności, np. za pomocą płatności online lub tradycyjnego przelewu bankowego. Przed złożeniem wniosku możesz skorzystać z opcji jego sprawdzenia. Jeśli wniosek jest wypełniony poprawnie, kliknij „wyślij wniosek”. Następnie otrzymujemy informację w „powiadomieniach”, że wniosek został wysłany poprawnie, a po chwili otrzymujemy informację, że został zarejestrowany w systemie KRS. Teraz pozostaje tylko czekać na rozpatrzenie wniosku.

Dla wygody użytkowników portal PRS zawiera informacje wraz z instrukcjami tematycznymi w postaci dokumentów PDF: https://prs.ms.gov.pl/pomoc/instrukcje

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami i napisz na office@progressholding.pl



×

Zamówić rozmowę