Uzyskanie numeru EORI lub rejestracja do CRBR – rejestracja dla firm import/eksport

Dla eksporterów i importerów towarów złożenie wniosku o EORI.

Uzyskanie numeru EORI

Uzyskanie numeru EORI (Economic Operators Registration and Identification) polega na zarejestrowaniu się w systemie identyfikacyjnym, który umożliwia jednoznaczne identyfikowanie podmiotów gospodarczych uczestniczących w międzynarodowym handlu. Numer EORI jest niezbędny do dokonywania importu i eksportu towarów pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz do wykonywania różnych formalności celnych.

 

Cele uzyskania

Oto ogólne kroki, jakie zazwyczaj są podejmowane w celu uzyskania numeru EORI:

  1. Wypełnienie wniosku rejestracyjnego: Złożenie wniosku rejestracyjnego, w którym podajesz podstawowe informacje o swojej firmie, jej strukturze, działalności i danych kontaktowych.
  2. Przejście procesu weryfikacji: Wniosek i dostarczone dokumenty są poddawane procesowi weryfikacji. W niektórych przypadkach może to obejmować również sprawdzenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa.
  3. Przyznanie numeru EORI: Po zakończeniu procesu weryfikacji i spełnieniu wszystkich wymagań, otrzymasz przyznany numer EORI, który będzie jednoznacznie identyfikować Twoje przedsiębiorstwo w międzynarodowych transakcjach handlowych.

 

Numer EORI

Numer EORI jest istotny dla przedsiębiorstw zaangażowanych w międzynarodowy handel, umożliwiając płynne i zgodne z prawem przeprowadzanie operacji celnych. Warto pamiętać, że procedury uzyskania numeru EORI mogą nieco się różnić w zależności od kraju.

CRBR

CRBR (Centralna Rejestracja Beneficjentów Rzeczywistych) to elektroniczna baza prowadzone przez Ministerstwo Finansów, w której gromadzone są dane o osobach faktycznie właścicielami Ultimate Beneficiary Owners (UBO).

Cel rejestracji

– Zwiększenie przejrzystości obrotu gospodarczego i zapobieganie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
– Umożliwienie organom ścigania i instytucjom finansowym szybkiego weryfikowania, kto jest „beneficjentem rzeczywistym”.

Kto ma obowiązek rejestracji?

– Spółki kapitałowe to jest spółka z o.o., S.A. i spółki osobowe: jawna, komandytowa
– Fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje pożytku publicznego
– Podmioty prowadzące działalność w formie trustów lub podobnych struktur
– Pozostałe jednostki, według ustawy o AML.

Co należy zgłosić?

Dla każdego beneficjenta rzeczywistego:
Imię i nazwisko, data urodzenia, obywatelstwo.
Adres zamieszkania (lub siedziby).
Numer PESEL lub data i miejsce urodzenia.
Zakres i sposób sprawowania kontroli oznacza posiadanie ponad 25 % udziałów lub prawa głosu.

Jak i kiedy rejestrować?

– Rejestracja odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany, na portalu ebn.ms.gov.pl.
– nowo zakładane podmioty muszą rejestrować się w ciągu 7 dni od wpisu do KRS (lub innego rejestru).

Konsekwencje braku rejestracji

– Groźba kary pieniężnej (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych)
– Ryzyko utrudnień przy zawieraniu umów z instytucjami finansowymi.

Dostęp do danych

– Część informacji jest jawna (np. imię i nazwisko, obywatelstwo, zakres kontroli).