
Czy cudzoziemiec może uzyskać PESEL w Polsce?
PESEL – numer identyfikacji osobistej, bez którego trudno sobie wyobrazić pełną aktywność społeczną w państwie polskim. Osobisty numer rejestracyjny będzie potrzebny wszędzie: na wizycie u lekarza, do otrzymania karty bankowej, we wszelkich kontaktach z instytucjami państwowymi.
PESEL składa się z 11 cyfr i jest nadawany każdemu Polakowi. Obcokrajowiec może również otrzymać numer, ale pod określonymi warunkami.
W tłumaczeniu PESEL oznacza polskie ubezpieczenie społeczne.
Komu jest przyznawany numer identyfikacji?
Istnieją określone warunki, które uprawniają zainteresowaną osobę do polskiego ubezpieczenia społecznego:
– Polski obywatel, który stale przebywa na terenie Polski przez okres trzech miesięcy lub ma zezwolenie na pobyt stały w Polsce przez okres trzech miesięcy. Osoba, która otrzymała stosowne zaświadczenie.
– Obcokrajowiec przebywający na terenie Polski przez okres trzech miesięcy zgodnie z art. 26.
– Obcokrajowiec prowadzący działalność gospodarczą w Polsce.
– Polski obywatel lub obcokrajowiec posiadający polskie ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.
– Obywatel Polski mieszkający w innym kraju.
Jeśli zainteresowanej osobie nie pasuje PESEL, będzie potrzebne uzyskanie NIP w Urzędzie Skarbowym.
Jak obcokrajowiec może otrzymać PESEL?
Aby otrzymać kod, obcokrajowiec musi udać się do urzędu gminy – Urząd (Urząd). W każdej urzędowej administracji miejskiej działa dział ewidencji ludności, gdzie jest wydawany kod.
Pracownicy Urzędu udzielą konsultacji w sprawie dokumentacji, wydadzą formularz do wypełnienia i nadadzą numer identyfikacyjny. Kod można używać już tydzień po jego wydaniu.
Usługi wydawania numeru są płatne. Koszt można dowiedzieć się w urzędzie miasta.
PESEL można uzyskać za pośrednictwem pełnomocnictwa.
Jakie dokumenty będą potrzebne
Przed udaniem się do urzędu warto wcześniej zadbać o dokumenty. Będą potrzebne:
– paszport zagraniczny;
– wiza;
– Karta Pobytu (jeśli jest dostępna);
– umowa najmu, sprzedaży nieruchomości mieszkalnej.
Formularz można wypełnić w samym urzędzie lub online, a następnie wydrukować i dostarczyć do działu ewidencji ludności.
Niuanse wydawania PESEL obcokrajowcom
W Polsce nie ma dyskryminacji ze względu na narodowość w uzyskiwaniu osobistego numeru. Najprostszym i najszybszym sposobem uzyskania numeru identyfikacyjnego jest polskie zameldowanie, z którego wynika PESEL, lub jeśli planujesz założyć firmę w Polsce.
Jeśli obywatel innego państwa nie ma zameldowania, może użyć ubezpieczenia, które obowiązuje każde obcokrajowca przebywającego w Polsce. Jednak ten sposób jest mniej skuteczny. Posiadanie zameldowania dla władz lokalnych jest przekonującym argumentem.
Obcokrajowiec musi udowodnić, że potrzebuje osobistego numeru. Co stanowi uzasadnienie?
– Zamiar założenia firmy w Polsce.
– Stałe zamieszkanie w państwie polskim.
– Zezwolenie na długoterminowe pobytu w Polsce – dla rezydentów UE.
– Status uchodźcy.
– Powody humanitarne.
Jeśli którykolwiek członek rodziny posiada zezwolenie na stałe zamieszkanie w Polsce, posiada status uchodźcy lub ma powody humanitarne – konieczna jest ochrona państwa.
Uwaga! W uzasadnieniu lepiej nie podawać następujących powodów:
– Narodowa wiza.
– Zezwolenie na pobyt stały w Polsce.
– Obowiązek pracodawcy wydania pracownikowi numeru identyfikacji.
Zwróć uwagę! Jeśli obcokrajowiec musi zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym Polski, posiadanie PESEL – to obowiązkowy warunek.
PESEL z zameldowaniem
Polskie zameldowanie lub rejestracja (Zameldowanie) to szansa na szybkie uzyskanie kodu osobistego. Można się zameldować przy zakupie nieruchomości lub jeśli właściciel mieszkania zgodzi się zameldować najemcę.
Aby otrzymać zameldowanie, również trzeba udać się do urzędu gminy. Będą potrzebne wiza lub Karta Pobytu, umowa najmu podpisana przez wynajmującego.
PESEL bez zameldowania
O wiele trudniej jest uzyskać numer bez oficjalnego zameldowania. Jednak można otrzymać numer, jeśli posiada się ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenie społeczne.
Po uzyskanie porady i złożenie wniosków, należy udać się do działu ewidencji ludności w urzędzie gminy dzielnicy lub lokalnego urzędu.
Osobisty numer identyfikacyjny można uzyskać poprzez konsulat. Jest to opcja wymieniona w polskim prawie.
Zmiana PESEL
Prawo pozwala na zmianę kodu identyfikacyjnego pod warunkiem:
– zmiany płci;
– wymiany starego aktu urodzenia;
– jeśli organ wydający numer popełnił błąd.
Pamiętaj, że cała struktura społeczna Polski opiera się na PESEL. Dlatego ten numer będzie potrzebny w każdym miejscu. A najprostszym sposobem uzyskania osobistego numeru jest zameldowanie.