
Jak sprawdzić wypłacalność klienta w Polsce?
To wyzwanie dotyczy przede wszystkim tzw. bezpieczeństwa handlowego i jest warunkiem koniecznym do sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Analiza płynności kontrahenta pomoże chronić Twoją firmę i biznes przed stratami materialnymi i kosztami reputacyjnymi.
Ocena finansowa kontrahenta jest wymagana w następujących przypadkach:
Podczas zawierania umowy o współpracy
Podczas podpisywania umów z zaliczką lub rozłożonym na raty
A także we wszystkich etapach współpracy
Jeśli nie sprawdzisz kontrahenta z góry i ślepo mu ufasz, możesz podważyć stabilność swojego biznesu i stanąć przed poważnymi ryzykami:
Ryzyko dużych strat finansowych, które mogą obejmować opóźnienia i niespłacenie pożyczonych środków
Ryzyko bankructwa i likwidacji dłużnika
Ryzyko kontroli i roszczeń ze strony organów podatkowych
Ryzyko kar i odmowy zwrotu VAT
Ryzyko postępowania sądowego itp.
Jak przeprowadzić analizę stabilności kontrahenta
Analiza płynności klienta polega na gromadzeniu informacji o kliencie z różnych źródeł. Informacje te obejmują badanie dokumentów założycielskich firmy – statut i dokumenty rejestracyjne są głównymi dokumentami, od których należy rozpocząć analizę płynności kontrahenta, następnie sprawdzamy informacje o zarządzie firmy i osobach kontrolujących – oszuści mogą zarejestrować firmę na fikcyjne osoby lub używając skradzionych paszportów. Możesz poprosić o niezbędne informacje bezpośrednio od kontrahenta, a także zwrócić się o pomoc do Internetu i przeczytać opinie na temat firmy.
Główne źródła weryfikacji obejmują informacje z otwartych źródeł – są to strony internetowe państwowych organów regulacyjnych Polski. Te źródła zawsze zawierają dokładne, wiarygodne i aktualne informacje o każdej firmie. Przeanalizujmy je bardziej szczegółowo.
Krajowy Rejestr Sądowy – KRS (strona internetowa rządowa)
KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) to ogólnokrajowy rejestr sądowy. Wszyscy podmioty działalności gospodarczej są w nim z