Wszystko, co musisz wiedzieć o ePUAP w Polsce

Wszystko, co musisz wiedzieć o ePUAP w Polsce

Organy polskiej władzy coraz częściej współdziałają z obywatelami poprzez internet. W Republice powstało nawet specjalne Ministerstwo Cyfryzacji, którego celem jest przeniesienie interakcji organów państwowych i obywateli na cyfrowy obieg dokumentów.

Digitalizacja usług często zmusza biznesmenów do posiadania zweryfikowanego profilu ePUAP.

Co to jest ePUAP:

Krajowy polski zasób online, przeznaczony do komunikacji i interakcji polskich obywateli z organami państwowymi.
Po rejestracji i weryfikacji profilu obywatele mogą w ramach swojego osobistego konta komunikować się z organami państwowymi, składać wnioski o usługi publiczne i formalności dokumentowe.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które otrzymały potwierdzenie ePUAP, mogą zarejestrować działalność gospodarczą, nie wychodząc z domu. Profil umożliwia właścicielom biznesu zweryfikowanie i składanie sprawozdań finansowych w ramach jednego portalu.

Posiadanie profilu ePUAP pozwala również na:

Złożenie wniosku do ZUS o sprawdzenie informacji dotyczących ubezpieczenia i wypłat w organach ubezpieczeń społecznych. Pracodawca jest zobowiązany ubezpieczyć swojego pracownika i dokonywać wypłat miesięcznie.
Otrzymanie meldunku. Wystarczy przesłać umowę najmu w formacie cyfrowym. Umowa musi być podpisana przez wynajmującego.
Złożenie wniosku o zezwolenie na pracę. Procedura ta jest konieczna, jeśli firma zatrudnia do pracy cudzoziemców, którzy nie są mieszkańcami UE. Aby cudzoziemiec mógł legalnie pracować w Polsce, konieczne jest uzyskanie zezwolenia. Zezwolenie można uzyskać za pomocą zaufanego profilu ePUAP.

Dziś ePUAP jest jedynym sposobem zarejestrowania dokumentów do legalnej pracy obywateli zagranicznych. Można zarejestrować się na platformie praca.gov.pl.

Cechy uzyskania profilu ePUAP

Aby zarejestrować profil elektroniczny ePUAP, należy tymczasowo lub stale przebywać na terytorium Polski i mieć osobisty numer PESEL. Aby otrzymać kod identyfikacyjny, konieczne jest posiadanie meldunku.

System ePUAP nie rejestruje:

Obywateli innych państw.
Osób mieszkających poza granicami Polski.
Sposoby uzyskania profilu ePUAP
Przez certyfikowanego pośrednika – bankowość internetowa.

Na stronie pz.gov.pl/dt/register można znaleźć listę instytucji bankowych, które umożliwiają rejestrację profilu ePUAP.

Bank lub instytucja finansowa automatycznie potwierdza systemowi ePUAP dane osobowe i PESEL wnioskodawcy. Ten sposób korzystają nie tylko obywatele polscy, ale także cudzoziemcy. Ważnym warunkiem jest posiadanie PESEL.

Jeśli w systemie banku brakuje numeru identyfikacyjnego, to system profilu zaufanego wyświetli błąd i zablokuje wnioskodawcę.

Ważne! Jeśli profil elektroniczny ePUAP został wygenerowany przez instytucję bankową, będziesz musiał stale potwierdzać logowanie do systemu. Aby skorzystać z profilu, musisz poczekać na kod SMS na numer telefonu komórkowego podany podczas rejestracji w banku.

Bezpośrednia rejestracja w systemie zaufanego profilu i weryfikacja ePUAP na miejscu.

Jeśli nie chcesz rejestrować profilu przez bank lub twoja instytucja finansowa nie świadczy takiej usługi, musisz sam wykonać rejestrację konta w systemie ePUAP i potwierdzić swoją tożsamość w oddziale ePUAP.

Akcje do wykonania:

Wejdź na stronę ePUAP i zarejestruj się. Jest to darmowa procedura.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego i założeniu konta odwiedź oddział ePUAP w pobliżu. Tutaj możesz potwierdzić swoją tożsamość.

Ważne! Po złożeniu wniosku (od momentu złożenia wniosku) masz dwa tygodnie na potwierdzenie swojej tożsamości. Po upływie tego terminu, jeśli nie zdążysz zweryfikować tożsamości, wniosek zostanie anulowany. Będziesz musiał złożyć wniosek ponownie.

W punkcie ePUAP musisz dostarczyć dokumenty potwierdzające twoją tożsamość:

Osobisty paszport lub Karta Pobytu potwierdzająca zezwolenie na pobyt czasowy lub stały.
Dowód osobisty – dowód tożsamości dla obywateli polskich.
Karta rezydenta Unii Europejskiej.

Możesz znaleźć oddziały ePUAP na mapie online lub skontaktować się z infoliną ePUAP pod numerem telefonu.

Zauważ, że profil zaufany jest ważny przez trzy lata. Możesz przedłużyć ważność profilu o kolejne trzy lata.

Usługa rejestracji profilu jest bezpłatna.

Po potwierdzeniu tożsamości możesz od razu korzystać z usługi ePUAP.