
Pełna czy uproszczona księgowość - co wybrać?
Większość początkujących przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie. Wybór nie jest prosty ze względu na wady, zalety danej formy i związane z nią ograniczenia.
Poniżej postaramy się opisać oba typy, dając jasny obraz, kiedy każdy z nich ma odpowiednie zastosowanie wraz z powiązanymi cechami.
Księgowość uproszczona
Księgowość tego typu może być stosowana przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych oraz spółki partnerskie. Warunkiem jest jednak, aby przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych spółki za poprzedni rok podatkowy nie były wyższe niż 2 mln euro w walucie polskiej.
Uproszczona księgowość występuje w trzech formach:
– karta podatkowa: polega na opłacaniu co miesiąc stałej, określonej kwoty. Jej wysokość zależy od liczby rezydentów w miejscu prowadzenia działalności, liczby pracowników oraz rodzaju działalności. Odpowiednią stawkę podatku odczytuje się z przeznaczonej do tego tabeli.
– ryczałt ewidencjonowany: polega na opłacaniu określonej stawki w zależności od wysokości przychodu. Stawki ryczałtu są znacznie niższe od zwykłych stawek podatkowych, jednak płatność wynika z wielkości sprzedaży. Nie ma znaczenia, czy firma osiągnęła jakikolwiek zysk.
– księga przychodów i rozchodów: prosta i najpopularniejsza metoda obliczania podatku, polegająca na sumowaniu przychodów i kosztów w specjalnej księdze i płaceniu podatku od różnicy. Podatek jest wyższy niż w przypadku ryczałtu.
Podatek jest wyższy niż w przypadku stawki liniowej, w zależności od stawki i poziomu dochodu. Jego dużym plusem jest brak obowiązku zapłaty w przypadku braku zysku.
Pełna księgowość
Pełna księgowość wykorzystuje podwójny system, dosłownie każda kwota przepływająca przez firmę jest rejestrowana. Obejmują one wpływy gotówkowe, przelewy bankowe, pożyczki, płatności za towary / usługi itp. Rejestrowane są również transakcje bezgotówkowe, które mogą mieć wpływ na wyniki finansowe. Przykładem może być utrata wartości środka trwałego lub groźba odszkodowania.
Pełną księgowość, zwaną również księgami handlowymi lub księgami rachunkowymi, muszą prowadzić spółki, w tym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne i spółki kapitałowe (niezależnie od formy prowadzonej działalności), które w ubiegłym roku osiągnęły przychody w wysokości co najmniej 2 mln euro w walucie polskiej, a także określone podmioty, w tym spółki prawa handlowego, określone jednostki organizacyjne (np. banki), ubezpieczyciele, gminy, powiaty i województwa.