
Podpis elektroniczny w Polsce
W Polsce istnieją dwa rodzaje elektronicznego podpisu cyfrowego (EDS). W większości przypadków spełniają one niemal te same funkcje. Są to:
- „Profil Zaufany” w ePUAP
- Kwalifikowany podpis elektroniczny (na nośniku fizycznym)
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (w skrócie ePUAP) umożliwia zarejestrowanym użytkownikom, osobom fizycznym, załatwienie wielu spraw związanych z usługami publicznymi przez Internet w dogodnym dla nich czasie, bez konieczności odwiedzania instytucji państwowych.
ePUAP to tzw. profil zaufany, który działa jak odręczny podpis i jest odpowiednikiem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Profil zawiera dane osobowe osoby – nazwisko, imię, datę urodzenia, numer PESEL. Więcej informacji o profilu zaufanym ePUAP, o tym jak go zarejestrować i co trzeba zrobić, można dowiedzieć się z naszej instrukcji, pisząc na adres office@progressholding.pl.
Porozmawiajmy teraz o tzw. kwalifikowanym podpisie elektronicznym – EDS lub e-podpisie
Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, obecność EDS lub ePUAP jest koniecznością. Należy również zaznaczyć, że EDS jest niedrogą alternatywą dla cudzoziemców i przedsiębiorców, którzy nie mogą zarejestrować „profilu zaufanego” ePUAP z powodu braku numeru PESEL. Numer PESEL nadawany jest z kolei wyłącznie cudzoziemcom na stałe przebywającym w Polsce i posiadającym zezwolenie na pobyt lub chcącym otworzyć firmę w Polsce.
Dlaczego możesz potrzebować kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Prawie wszystkie usługi, które są obecnie dostępne na terytorium Polski online, można uzyskać za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Należą do nich m.in:
- Rejestracja indywidualnego przedsiębiorcy w CEIDG
- rejestracja spółki przez system S24
- składanie sprawozdań rocznych za pośrednictwem systemu S24 – Ministerstwo Sprawiedliwości
Podpisem tym można również podpisać wszystkie niezbędne dokumenty w formie elektronicznej.
Podobnie, posiadając kwalifikowany podpis elektroniczny, można składać dokumenty w ramach państwowej platformy biznes.gov.pl.
Główne różnice pomiędzy profilem EDS i ePUAP
Profil ePUAP to rodzaj wirtualnego konta osobistego, do którego można wejść za pomocą komputera lub urządzenia mobilnego. EDS z kolei wymaga specjalnego urządzenia (fizycznego nośnika) – np. tokena z dwufazowym uwierzytelnianiem użytkownika. Token może być w formacie pamięci USB lub czytnika kart. Ważne jest, aby wiedzieć, że do korzystania i obsługi EDS potrzebne będzie również specjalne oprogramowanie, które jest instalowane na określonym komputerze.
Kolejną różnicą między EDS a profilem ePUAP jest to, że „zaufany profil ePUAP” jest usługą publiczną, podczas gdy EDS jest dostarczany przez prywatne firmy. Każda z tych firm ma własne oprogramowanie, format pracy i ceny za tego typu usługi. Przed zakupem podpisu ważne jest, aby sprawdzić jego działanie pod kątem zgodności z systemem operacyjnym komputera.
EPUAP data ważności – 3 lata z możliwością przedłużenia – usługa bezpłatna
Data ważności EDS – 2 lata z możliwością odnowienia – usługa płatna.
Niektóre programy do księgowości VTCH i niektóre strony internetowe dla państwa VTCH działają tylko z EDS.
Jak uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny w Polsce
Aby uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny w Polsce, należy złożyć wniosek o usługę do jednej z certyfikowanych firm przedstawicielskich w Polsce. Certyfikacja i wydawanie licencji dla takich firm w Polsce jest monitorowane przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Na ich stronie internetowej znajduje się pełna lista firm, które posiadają certyfikat NCCert uprawniający do świadczenia tej usługi.
Do wydania kwalifikowanego podpisu elektronicznego na nośniku flash wymagany jest tylko jeden dokument – paszport zagraniczny.
Ceny za produkcję EDS są regulowane przez rynek, nie są przewidziane przez prawo, opłaty skarbowe lub inne płatności. Cena będzie zależeć od:
- Firmy świadczącej usługę
- okresu ważności certyfikatu (od 1 do 2 lat, w zależności od ważności certyfikatu)
- Rodzaju urządzenia wykorzystywanego do podpisywania (token USB, czytnik kart pamięci).
- Koszt może wahać się od 100 do 150 EUR
- Odnowienie certyfikatu od 50 EUR
Przy osobistej obecności podpis może zostać wydany w ciągu 1 dnia. Jeśli nie przebywasz w Polsce, to algorytm uzyskania takiego podpisu zdalnie będzie wyglądał następująco:
- Należy znaleźć partnera jednej z certyfikowanych firm
- Wyślij im zeskanowaną kopię paszportu na ich pocztę
- W ciągu dnia partner wysyła elektroniczną wersję umowy o rejestrację EDS, którą należy wydrukować, wypełnić i podpisać w obecności notariusza w kraju zamieszkania, a następnie wysłać oryginał umowy pocztą.
- Po otrzymaniu umowy, w ciągu 2 dni podpis EDS na nośniku flash będzie gotowy i wysłany na Twój adres.