Wpływ koronowirusa na przedsiębiorców w Polsce cz.1

Wpływ koronowirusa na przedsiębiorców w Polsce cz.1

Obecny wpływ pandemii koronawirusa na sytuację przedsiębiorców

W tej chwili panujący na świecie koronawirus ograniczył kontakty międzyludzkie do niezbędnego minimum, przez co utrudnione zostało świadczenie usług takowego wymagające. Najbardziej cierpią w tej chwili branże: turystyczna, gastronomiczna, branża rozrywki, kluby fitness/kluby sportowe, ośrodki rekreacji oraz transport osobowy. Powoduje to wygasanie dotychczasowego poziomu działalności lub go zaniechanie. Owocuje to zwalnianiem części lub większości pracowników, co przekłada się na wzrost bezrobocia. Sytuacja oddziałuje też w niemal ten sam sposób na współpracowników takich firm i otrzymujemy reakcję łańcuchową niemal nie do zatrzymania. Duże firmy wysłały swoich pracowników na urlopy płatne a w niektórych przypadkach bezpłatne.

Największe problemy będą dotyczyć tych firm, które już wcześniej walczyły się z problemami natury finansowej, a obecna sytuacja jedynie pogłębi ten stan. Chodzi tu przede wszystkim o nieplanowaną nieobecność dużej liczby pracowników, czy też niedobór produktów, szczególnie towarów importowanych z Włoch i całego obszaru Azji.

Gdzie zwiększył się popyt?

Chociaż wielu przedsiębiorców musi się pogodzić z ogromnymi stratami spowodowanymi pandemią, to inni na tych zmianach zarabiają i do tego bardzo wysokie sumy, wystarczy tylko spojrzeć na największe firmy z branży e-commerce.I nie chodzi wcale o niszę spożywczą (która też teraz przeżywa istne oblężenie, podobnie rolnicy), tylko firmy pokroju Amazona (w Polsce np. Allegro), które mogą pochwalić się ostatnio wzrostem zarobków. Rządy wielu krajów z całego świata zalecają albo wręcz nakazują obywatelom pozostanie w domach, centra handlowe są zamknięte, więc swoje pięć minut mają zakupy online, a co za tym idzie transport zakupionych w ten sposób artykułów. Mowa tu o firmach spedycyjnych i pocztowych. W Polsce najlepiej radzi sobie w tej chwili InPost i jego Paczkomaty. W chwili obecnej jest takie obłożenie, że paczki dostarczane są nawet z kilkudniowym poślizgiem.

Wzrasta też sprzedaż leków i sprzętu medycznego. Zapotrzebowanie na leki przeciwgrypowe, środki do dezynfekcji i maseczki jest w wyniku pandemii ogromne i stale rośnie. W skrajnych sytuacjach pacjenci stoją w kolejkach do apteki w celu ich kupienia nawet kilka godzin. Często jednak nie dostają części produktów przez to, że hurtownie nie wyrabiają się z dostawami. W tej sytuacji firmy produkujące jednorazowy sprzęt medyczny mogą wykorzystać szansę związaną ze zwiększonym popytem spowodowanym obecną sytuacją na świecie.

Zwiększył się też popyt na ofertę portali streamingowych pokroju Netflix czy HBO GO. W dobie kwarantanny i spędzania czasu w domu najczęściej wykorzystywaną metodą na spędzanie czasu jest film lub ulubiony serial, nawet gry na konsole. Firmy świadczące ten typ rozrywki wyjątkowo nie mogą narzekać na trudny okres. Muszą nawet powiększać serwery, zwiększać wydajność usługi, przygotowywać promocje i specjalne pakiety.

 

W następnej części cyklu artykułów o wpływie koronowirusa na przedsiębiorców przedstawimy możliwości, jakie otwierają się w tym czasie dla firm, jak zachowują się konsumenci i jakie należy przyjąć działania, aby polepszyć swoją sytuację w tym trudnym dla rynku czasie. Zapraszamy do czytania! Artykuł jest dostępny TUTAJ

Wpływ koronowirusa na przedsiębiorców w Polsce cz.1